söndag 22 januari 2012

Min lilla gröna...vikten +/- 0

Jaha, då var det söndag igen. Ställde mig på vågen och den visade +/- 0. Först blev jag lite deppig och tänkte...det är ju klart det har varit både pizzabit och en chokladtårtsbit i vecka så jag ska vara tacksam att jag inte gick upp. Jag bestämde mig sedan för att kolla vad jag ätit i veckan. När jag var hos min syster innan jul fick jag en liten grön veckoalmernacka för hon hade fått dubbla. Så enda sedan nyår har jag noterat lite småsaker. Tex om vi gjort något speciellt, om jag inte mått bra t ex haft huvudvärk. Detta för att kunna peppa mig själv när jag känner mig deppig. Samtidigt började jag skriva upp allt jag åt som inte höll sig inom LCHF.
Jag vill inte påstå att jag är manisk på att skriva i boken. Enkla noteringar som. Pluggat bra, haft huvudvärk och sådant kan det stå. Började nu gå bakåt två veckor för att titta.
Jösses vad jag hade unnat mig saker i matväg utan att tänka på det. 5 godisbitar där, en näve där, pizzabit till middag någon dag osv. Kanske inte låter så mycket men NU inser jag ju varför inte jag går ner av LCHF.
Jag älskar kosten LCHF min mage är inte svullen längre. Jag orkar plugga bättre och humöret känns jämnare. Men jag märker ju att jag flyter bort från kosten alldeles för ofta med små saker som 2 godisbitar eller något annat litet.
Så nu blir det till att tänka till ordentligt istället. Jag har ju inget direkt godissug längre så varför har jag tagit några godisbitar. Troligen vana. En vana jag gärna vill byta . Hade ju inte ens upptäkt att jag ätit så. Så ingen ursäkt finns. Har bestämt mig för att sätta en * i almernackan varje dag jag håller kosten.
Får se hur många stjärnor det blir nästa söndag. Vet att två dagar kommer det inte bli det pga middag men min mans jobb nästa fredag och mongolisk buffe med kompisar på lördag. Men jag kan ju låta bli allt annat. Ska försöka lösa 5* nästa söndag.
Så får vi se om det blir något viktskillnad eller ej.
KRAM/Lotta

Inga kommentarer: